SIGMA ART 15mm F1.4 DG DN CIRCULAR FISHEYE

SIGMA ART 15mm F1.4 DG DN CIRCULAR FISHEYE

Sigma 15mm 1.4 DG DN Art Diagonal Fisheye. Szkło nietuzinkowe, i specyficzne, ale wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju.
15mm do dość standardowa ogniskowa, ale jako przekątne Fisheye, ze światłem 1.4 i autofokusem okazuje się być pierwszym szkłem tego typu dla pełnoklatkowego systemu Sony E.
Jest to obiektyw, który sprawdzi się zarówno we wnętrzach jak i szerokich krajobrazach, podczas koncertów o ile jesteśmy blisko, lub lubimy dużo negative space ale przede wszystkim w Astrofotografii.

Szkiełko o takiej jasności w połączeniu z dość małą odległością ostrzenia wynoszącą 38.5cm od matrycy ale i przy długości obiektywu prawie 16cm potrafi nawet w całkiem ładny bokeh, charakteryzujący się ciekawymi “kocimi oczkami”

Obiektyw sam w sobie jest dość duży jak i ciężki, bo waga wynosi tutaj aż 1360 gramów i sam instrument raczej nie zalicza się do dyskretnych.
Co pierwsze rzuca się w oczy poza wielkością to to, że obiektyw posiada zintegrowany tulipan oraz zintegrowane mocowanie dla statywu zarówno na śrubę 1/4 cala jak i standard Arca Swiss.
Wyposażono go również w uszczelnienia dzięki czemu zyskuje na uniwersalności.
W bagnecie zastosowany został holder na filtry typu “rear filter”, a w pokrywie przestrzeń, aby je przechowywać co wydaje mi się świetnym udogodnieniem.

Dodatkowo na korpusie znajdziemy cały szereg przełączników i opcji, między innymi:

Możliwość włączania i wyłączania kliknięć podczas zmiany przysłony, co sprawia, że nada się zarówno do foto jak i video.

Posiada możliwość zablokowania pierścienia przysłony na ustawieniu “A” dzięki czemu możemy sterować szkłem z poziomu aparatu.

Posiada przełącznik AF/ MF z blokadą MF dzięki czemu możemy zablokować Tekst 15mm 1
ustawioną wartość MF aby uniknąć przypadkowych zmian np. podczas nocnej fotografii.
Autofokus działa szybko i celnie, może nie jest to zbyt wymagane przy takiej szerokości jeśli fotografujemy oddalone przedmioty, ale gdy celujemy blisko – daleko, zwłaszcza na 1.4 to wtedy rozsądna szybkość jest wskazana i tutaj nie mam zarzutów.
Śledzący autofokus z aparatem Sony A7cII również działa szybko, a punkt ostrości trzyma cel tak jak powinien.
Jakość wykonania tego obiektywu i opcje jakie nam daje składają się jednak na dość wysoką cenę, ale chyba zwyczajnie tyle kosztują innowacje jak i sam fakt, że obiektyw został stworzony do specyficznych zastosowań
Szkło jest świetnie skorygowane, a ostrość stoi na najwyższym poziomie.
Jedynie podczas fotografowania na 1.4 i minimalnej odległości ostrzenia centrum kadru wydaje się nieco miękkie.
Podczas fotografowania na 1.4 na większych odległościach narożniki mają zauważalną miękkość, lecz nie jest to obraz zniekształcony czy bezużyteczny.
Przy f2.8 jest już o wiele lepiej zarówno w centrum jak i na brzegach, a przy f4 obraz zdaje się być idealnie ostry zarówno w centrum jak i na krawędziach, a przy tym znacząco zmniejsza się winietowanie.
Muszę przyznać, że miałem sporo funu bawiąc się tym szkłem, parametry i jakość wykonania są niesamowite, a obraz jaki generuje jest soczysty i ostry. Moim zdaniem jest to szkło do zastosowań specjalnych takich jak nocne timelaps’y i astro, ale z powodzeniem sprawdzi się również do turystycznych krajobrazów, czy architektury o ile nie przeszkadza nam zakrzywienie jakie generuje oraz jego wielość i masa.
Sigma zaprezentowała nam szkło, którego jedynym minusem może być jedynie brak stabilizacji, ale wtedy to w ogóle byłby już kolos, także akceptując brak stabilizacji otrzymujemy obiektyw o wyjątkowych możliwościach, niesamowitych parametrach i performensie, ale również o wysokiej ale adekwatnej według mnie cenie.

Piotr Nykowski