Recenzja SAMYANG AF 12mm F2,0 do FUJIFILM X

SAMYANG AF 12mm F2,0 do FUJIFILM X

 

Wprowadzenie
Rynek szerokokątnych obiektywów pod matryce APS-C dla aparatów bezusterkowych
wciąż się rozwija i przekształca od lat wprowadzając w te systemy nowe marki. Jedną z
pierwszych firm, które zaoferowały obiektywy dla tej gałęzi był Samyang na zachodzie
znany również jako Rokinon (osobiście ta druga nazwa mi się podoba o wiele bardziej).
Samyang wprowadził wtedy manualny obiektyw o ogniskowej 12mm (ekwiwalent 18mm
na matryce pełnoklatkowe) i świetle f2, który stał się niemal kultowym obiektywem ze
względu na swoją jakość oraz cenę. Często pojawiały się wtedy głosy, że przy tak szerokim
obiektywie autofokus jest zbytkiem i nie jest potrzebny do wygodnej pracy i osiągania
zadowalających efektów. Zgadzam się, ale wolę AF.

No i doczekaliśmy się
Samyang 12mm f2 to propozycja dla osób poszukujących dość jasnego i szerokiego, a
przy tym kompaktowego obiektywu wyposażonego w autofokus.
Samyang spełnia wszystkie te założenia, ale ma do zaoferowania znacznie więcej czyli
sprawdzoną już jakość tego samego obiektywu sprzed kilku lat, ale wtedy to szkło, które
stało się mega popularne wśród użytkowników bezlusterkowców Sony i Fujifilm nie
posiadało AF.
Teraz nie dość, że mamy AF, to mamy również znacznie unowocześnioną wizualnie bryłę.
Wzornictwo tego modelu przemawia do mnie zwartą budową i i jakością zastosowanych
materiałów. Niestety konstrukcja optyczna nie doczekała się unowocześnienia, ale też jest
już sprawdzoną i docenioną przez wielu użytkowników.

Jakość obrazu
Możemy znaleźć w internecie tysiące recenzji tego szkła, wszystkie za i przeciw, ale tak
naprawdę to jakie ono jest najlepiej obrazują fotografie.
A obiektyw może poszczycić się szerokim spektrum zastosowań. Sprawdzi się więc idealnie
do fotografii architektury czy wnętrz, jest świetną propozycją jeśli chcemy wejść w świat
astrofotografii, oczywiście świetnie sobie radzi w krajobrazie, a gwint na filtry o średnicy
62mm pozwala na poszerzenie możliwości obiektywu. Oczywiście nie jest pozbawiony
wad, ale takie rzeczy jak np. dystorsja możemy z powodzeniem poprawić w postprodukcji,
a aberracje chromatyczne, które chyba są nie do uniknięcia przy tak przystępnym cenowo
obiektywie nie są nie do obejścia.

Czy jest to obiektyw dla każdego?
Z pewnością dla każdego, kto chce mieć w swoim systemie niedrogie, a bardzo dobre szkło.

ZDJĘCIA